Vitaminen

Alles over vitaminen

Sharing is caring!

Fruit is doorgaans een bron van vitaminen echter bevat de ene vrucht andere vitaminen dan een andere vrucht. Groenten en vleesproducten zijn doorgaans rijk aan mineralen.

Om je wegwijs te maken welke vruchten, groenten of vleesproducten je het best kunt nuttigen om de juiste vitaminen binnen te krijgen kun je deze pagina raadplegen. Tevens wordt per vitamine beschreven welke voordelen deze met zich meebrengen.

Vitamine A
Deze vitamine zorgt ervoor dat de huidcyclus op een juiste manier wordt gereguleerd. Vitamine A zorgt er namelijk voor dat eiwitten en talg niet vast komen te zitten onder de huid, hierdoor helpt vitamine A acné en puisten te voorkomen of verminderen. Deze vind je vooral in zalm, wortels, mandarijnen, spinazie, broccoli.

Vitamine B
Vroeger werd gedacht dat er maar één type vitamine B bestond, later kwam men erachter dat er zeven verschillende soorten vitaminen zich verscholen onder vitaminen B. Om deze reden is het aantal vitaminen B later uitgebreid. Alle Vitaminen B zijn water oplosbare vitaminen. Druiven zijn erg rijk aan vitaminen B.

Vitamine B1
Deze vitamine zorgt ervoor dat het lichaam koolhydraten verbrandt. De B1 vitamine is dus belangrijk voor het energie niveau. Vitamine B1 is vooral te vinden in graanproducten en varkensvlees.

Vitamine B2
Deze vitamine is verantwoordelijk voor drie belangrijke elementen namelijk de instandhouding van het zenuwstelsel, de energiehuishouding en de spijsvertering. Daarnaast kan vitamine B2 bijdragen aan een gezonde huid en een goed gezichtsvermogen. Vitamine B2 kun je verkrijgen door groenten, fruit, vleesproducten, zuivelproducten en graanproducten te nuttigen.

Vitamine B3
De vitamine B3 speelt net zoals de eerder genoemden vitamine B vitaminen een belangrijke rol bij de energiehuishouding en is net zoals vitamine B2 belangrijk voor het zenuwstelsel. In de volgende producten kunt u de vitamine B3 vooral vinden; noten, vleesproducten, visproducten, groenten, fruit en graanproducten.

Vitamine B5
Deze vitamine kunt u vinden in eieren, zuivelproducten, aardappelen, groenten en fruit.
Vitamine B5 is een belangrijke vitamine die zorgt voor de afbraak van eiwitten, vetten en koolhydraten.
Door deze eigenschappen wordt vitamine B5 vaak gebruikt om puisten en acne te bestrijden. Vitamine B5 heeft ook de eigenschap dat deze hormonen vormt en zorgt voor een goed functionerend zenuwstelsel.

Vitamine B6
Deze vitamine zorgt voor de vorming van rode bloedcellen, daarnaast is vitamine B6 belangrijk voor de spijsvertering en de opbouw van weerstand verder is vitamine B6 belangrijk voor het zenuwstelsel.
Producten waarin je vitamine B6 kunt vinden zijn; vleesproducten, eieren, visproducten, graanproducten, aardappelen en peulvruchten. Groenten en zuivelproducten bevatten minder vitamine B6.

Vitamine B8
Deze vitamine zorgt voor de afbraak van vetten, koolhydraten en eiwitten, daarnaast zorgt de vitamine B8 ervoor dat er vetzuren worden geproduceerd door het menselijke lichaam. Dit draagt bij aan het produceren van energie waardoor het zenuwstelsel goed kan functioneren. Vitamine B8 zit voornamelijk in noten (pinda´s), sojaproducten, zuivelproducten en melk. Bij een normaal eetpatroon dat wij in Nederland gewend zijn krijg je dagelijks ten alle tijden voldoende Vitamine B8 binnen.

Vitamine B11
Vitamine B11 is verantwoordelijk voor het aanmaken van foliumzuur, foliumzuur is belangrijk voor het immuunsysteem, voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor het zenuwstelsel.
Daarnaast zorgt vitamine B11 voor een gezonde groei bij een zwangerschap en draagt het bij aan de vorming van het DNA. Tevens voorkomt vitamine B11 hart- en vaatziekten doordat het het homocysteïnegehalte in het bloed verlaagd. Vitamine B11 zit in fruit (waaronder aardbeien), groenten en volkorenproducten.

Vitamine B12
De vitamine B12 komt enkel voor in producten die van een dier komen, hierbij kunt u denken aan zuivelproducten, visproducten en vleesproducten. Vitamine B12 voorkomt bloedarmoede, het zorgt voor een goede vorming van de rode bloedcellen en is daarnaast nog verantwoordelijk voor een goede werking van het zenuwstelsel.

Vitamine C
Deze vitamine is de meest bekende vitamine. Vitamine C zit in fruit zoals kiwi, ananas, mandarijnen, aardbeien maar ook in aardappels en groenten zoals broccoli. Vitamine C draagt bij aan een betere weerstand, de energievoorziening en een goed functionerend zenuwstelsel. Tevens helpt vitamine C het verouderingsproces tegen te gaan.

Vitamine D
Deze vitamine zorgt ervoor dat de mineralen fosfor en calcium beter door het lichaam worden opgenomen.
Daarnaast zorgt vitamine D voor een goede weerstand en een goede werking van de spieren.
Producten die voornamelijk vitamine D bevatten zijn vette vissoorten zoals zalm, paling en makreel.

Tevens wordt in Nederland vitamine D toegevoegd aan boterproducten, zoals halvarine- margarine en braadboter. Naast voeding is de zon ook een belangrijke bron van vitamine D, om deze reden is het verstandig om dagelijks naar buiten te gaan om je lichaam te voorzien van voldoende vitamine D.

Vitamine E
Deze vitamine is een antioxidant en beschermt de cellen in het lichaam tegen vrije radicalen, om deze reden draagt vitamine E bij aan de weerstand van het lichaam. Daarnaast speelt vitamine E een rol in het aanmaken van rode bloedcellen en het in stand houden van weefsels, waaronder spierweefsel.

Vitamine E komt vooral veel voor in plantaardige oliën. Om vitamine E binnen te krijgen kunt u het beste de volgende producten eten; granen, noten, groenten, fruit en zaden.

Vitamine K
Deze vitamine is belangrijk voor de bloedstolling en de botstofwisseling.
Vitamine wordt door het lichaam aangemaakt in de dikke darm echter gebeurd dit pas vanaf een leeftijd van circa 3 maanden. Om deze reden krijgen baby’s bijvoeding waarin veel vitamine K is verwerkt,

Ook personen ouder dan 3 maanden dienen producten zoals groene bladgroenten (zoals spinazie, andijvie en boerenkool), zuivel (eieren, kaas, melk, yoghurt) en broodproducten te eten om voldoende vitamine K binnen te krijgen. Daarnaast bevatten veel nootsoorten (walnoten, pinda’s en pistache noten) vitamine K dit is dus ook aan te raden om regelmatig te eten.

WAARSCHIJNLIJK VIND JE DIT OOK INTERESSANT:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.