Blijf gemotiveerd

Hoe blijf je gemotiveerd?

Sharing is caring!

Tijdens het afvallen loop je altijd tegen problemen aan, tegenslagen. Waarom lukt het afvallen bij mij niet maar bij een ander gaat het van een leien dakje? Waarom zou ik al deze moeite doen om dat extra kilootje te verliezen? Kortom na een tijdje verlies je de motivatie om je aan het dieet te houden waaraan je een paar weken geleden met volle moed aan bent begonnen. In dit blogartikel willen we je wat tips geven om gemotiveerd te blijven.

Tip #1: Stel doelen

Wat over het algemeen erg goed helpt om de motivatie te behouden is het stellen van doelen.
Wel is het zo dat je de doelen nooit te groot moet maken. Hoe groter je doel, hoe langer het voor jezelf duurt en hoe hoger je de lat legt. Wanneer je kleine doelen stelt, dan behaal je eerder je succes en zul je er meer voldoening uit halen, hierdoor blijf je gemotiveerd.  Zelf stel ik altijd als doel  5 kilo af te vallen en dit doel stel ik iedere keer weer opnieuw, totdat ik op mijn streefgewicht zit.

Bonus tip: Schrijf je doel en subdoel(en) ergens op. Dit klinkt heel simpel maar het draagt bij om gemotiveerd te blijven en de doelen te behalen. Zie het als een soort afspraak je met jezelf maakt, de subdoelen worden een check-list om het hoofddoel te bereiken.

Tip #2: Beloon jezelf regelmatig

Beloon jezelf wanneer je een doel hebt behaald.  Zelf heb ik als beloning dat ik iets leuks mag kopen als er weer 5 kilo af is. Misschien heb je als beloning een cheat meal , geniet er dan ook echt van en ga je daarna ook zeker niet schuldig voelen omdat je wat ‘slechts’ gegeten hebt. De volgende dag weer helemaal gezond beginnen. Een andere beloning kan een leuke bos fleurige bloemen zijn of een nieuwe out-fit. De beloningen zijn een soort kers op de taart van je behaalde doel. Het hoeft niet duur te zijn maar iets waar je vrolijk van wordt. Door jezelf te belonen behoud je het einddoel in het vizier en houd je dit langer vol, omdat je gemotiveerd blijft.

Tip #3: Vergelijk je niet met andere personen

Ieder lichaam is anders, daarom is het ook erg belangrijk dat je niks vergelijkt met anderen.
De een valt snel en veel af, de ander doet daar wat langer over. Dit is helemaal niet erg!
Het is belangrijk dat je niet alleen de focus legt op naar wat de weegschaal aangeeft, maar meet ook regelmatig je omvang. Zeker wanneer je (intensief) aan het sporten gaat, dan kun je spierweefsel ontwikkelen, spieren zijn zwaarder dan vet. Hierdoor zal de weegschaal mogelijk nauwelijks minder gewicht (of zelfs meer) aangeven. Echter blijkt het wel dat je in centimeters bent afgenomen.

Ik hield mij altijd vast aan de cijfers op de weegschaal, totdat ik mezelf ging opmeten. Daaruit bleek dat ik qua omvang sneller afnam dan mijn gewicht. Snel afvallen is niet altijd goed, vaak resulteert het in een jojo-effect. Houd altijd je doel voor ogen, en ga er dan ook 100% voor. Door elke kleine vooruitgang, blijf jij gemotiveerd.

Tip #4 : Wees niet bang om te falen

Falen hoort er natuurlijk ook bij, niemand (uitzonderingen daargelaten) kan de strijd tegen de kilo’s  in één keer ‘winnen’. Je komt altijd wel in een lastige situatie waarin je, jezelf laat gaan. Bijvoorbeeld tijdens de vrijdagmiddag borrel op je werk of op een feestje. Iedereen om je heen drinkt een lekker drankje of staat er een schaal met lekkere hapjes, waardoor je in de verleiding komt om toch iets te pakken dat niet in je dieet past. Of je gaat bijvoorbeeld onverwachts uiteten waarbij er gerechten zijn die net niet in je dieet passen. Dit zijn allemaal zaken waardoor je mogelijk een kleine terugval hebt om je doel te bereiken.

Zelf heb ik ook weleens gefaald,  daarna was ik erg boos op mezelf dat ik de verleiding weer niet heb kunnen weerstaan. Maak met jezelf afspraken voordat je bijvoorbeeld naar het feestje gaat en kies bewust.
Heb je veel trek in het gebakje kies daarvoor maar laat de chips en/of hapjes staan.
Ga je toch liever voor chips en/of hapjes , stel dan ook een grens bijvoorbeeld 1 of 2 handjes chips of 2 hapjes.

Met bovenstaande tips kun je het afvallen waarschijnlijk een stuk beter volhouden en blijf je gemotiveerd om je doelen te behalen. Geef nooit op en blijf in jezelf geloven!

WAARSCHIJNLIJK VIND JE DIT OOK INTERESSANT:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.