Hoe (on)gezond zijn sommige drankjes?

Sharing is caring!

Naast water en thee heb ik altijd wel zin om eens wat anders te drinken. ’s avonds neem ik vaak een glas crystal clear. Ik ben eens gaan uitzoeken wat je prima kunt drinken naast water en thee, en wat ongezond drinken is.

Frisdrank

Frisdrank is een koolzuurhoudende drank. Het bestaat uit water met suiker of zoetstoffen. De gewone frisdrank bevat veel suiker, in de light en zero variant is de suiker vervangen door zoetstoffen.

Vruchtensappen

Vruchtendranken zijn ook frisdranken zoals ijsthee, dubbeldrank en sportdranken waar suikers aan zijn toegevoegd. Vruchtensap is geen frisdrank , maar bevat wel ongeveer evenveel suiker. Dit komt doordat er fruitsuikers in zitten en er kan eventueel nog extra suiker aan toegevoegd zijn. Groentesappen bevatten veel minder suiker maar die kunnen wel weer zout bevatten.

Koffie en thee

Koffie bevat cafeïne, hoeveel cafeïne het bevat hangt af van de soort en sterkte.
In een gezonde leefstijl past koffie prima. Als je er maar niet te veel van drinkt op een dag, dit komt neer op ongeveer 4 kopjes koffie per dag en afwisselt met thee en/of water.

Er bestaan vele soorten thee. Kruidenthee is eigenlijk geen thee maar een kruidenaftreksel.
Ook in thee zit cafeïne ook hier hangt af van de soort thee en hoe sterk het gezet is, hoeveel cafeïne erin zit.
Kruidenthee bevat geen cafeïne. Thee zonder suiker kun je prima onbeperkt drinken en is dus gezond.

Energiedrankjes

In energiedrankjes zit veel suiker toegevoegd. Deze drankjes bevatten ook veel calorieën, in 1 blikje zit ongeveer 100 kilocalorieën. Er zit ongeveer 2 tot 4 klontjes suiker per 100 milliliter.

WAARSCHIJNLIJK VIND JE DIT OOK INTERESSANT:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.