Hoe gezond zijn noten?

Sharing is caring!

Noten zijn heerlijk om te eten als snack, maar ook bij bepaalde gerechten zijn ze erg lekker.
Sommige bevatten wel veel calorieën en ze helpen ook zeker om vet te verbranden.
Je lichaam heeft voedingsstoffen nodig om goed te kunnen functioneren , in noten zitten veel voedingsstoffen. Ze bevatten onverzadigde vetten dit zijn de goede vetten, ijzer, eiwit en vezels.
Alle ongezouten noten en pinda’s zijn goed voor je. Dit betekend ongebrand, gebrand en geroosterd. Pinda’s zijn eigenlijk geen noten , maar peulvruchten en amandelen zijn officieel fruit.

Hieronder beschrijf ik een aantal noten.

Pistache noten

Pistache noten zijn heel gezond. Ze bevatten het minst aantal calorieën als je ze vergelijkt met andere noten. Ook helpen deze noten voor een lager cholesterol. De vezels die in de pistache noten zitten helpen voor een goede spijsvertering. Dit is erg goed voor mensen die willen afvallen en/of bij darmproblemen.

Hazelnoten

Hazelnoten bevatten veel calorieën, maar ze zitten vol met voedingsstoffen en gezonde vetten. Ze bevatten ook veel mineralen en vitaminen en hebben ze een goede hoeveelheid omega 6 en omega 9 vetzuren. Deze vetzuren helpen met het verlagen van de bloedsuikerspiegel en het insulinegehalte.

Walnoten

In walnoten zitten veel vetten, maar voornamelijk de onverzadigde vetten.
Doordat de walnoot vezelrijk is, werkt deze erg goed voor een goede stoelgang. Ook zal deze noot helpen tegen stress en een hoge bloeddruk, dat hebben Amerikaanse wetenschappers ontdekt.
Walnoten helpen ook bij mensen die slecht in slaap komen. Dit komt doordat ze melatonine bevatten, dat is een hormoon dat nodig is bij het in slaap vallen en het reguleren van de nachtrust.
9 stuks walnoten per dag is een gezonde hoeveelheid.

Cashewnoten

Cashewnoten bevatten minder vet dan bijvoorbeeld pinda’s. Ook zitten er in deze noten onverzadigde vetten. Ze bevatten veel vitamines B , deze dragen bij aan een goede gezondheid en spiergroei.
De cashewnoten zijn gezond omdat ze veel mineralen, vitamines, eiwitten en onverzadigde vetten bevatten. Maar ook in deze noten zitten veel calorieën. Neem daarom maar 1 handje per dag.

Zie mijn recept met spruiten, zeker het proberen waard.



WAARSCHIJNLIJK VIND JE DIT OOK INTERESSANT:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.