foto-eetbuien

Hoe voorkom je eetbuien

Sharing is caring!

Eetbuien komen vaak voor bij mensen die zichzelf bepaalde voedingsmiddelen verbieden. Als je jezelf iets verbied om te eten, dan wordt de verleiding extra groot.

Zelf heb ik dat ook gehad, ik nam me heel vaak voor om bijvoorbeeld nooit meer chocolade te eten. Het gevolg hiervan was dan dat de hele reep op was voordat je het doorhebt.

Tijdens eetbuien eet je eigenlijk altijd iets wat ‘niet’ mag. Vaak denk je dan ‘ik ben toch al slecht bezig’. Deze eetbuien kun je voorkomen wanneer je, jezelf niets gaat verbieden om te eten.

Emotie eten

Emotie eten kan veroorzaak worden door bijvoorbeeld:
– Angst
– Je niet gewaardeerd voelen
– Eenzaam voelen

Bij mensen die last van emotie eten hebben krijgen ook vaak eetbuien.Ze laten zich dan troosten door eten, vaak eten ze ook heel veel. Door het vele eten krijgen ze een schuldgevoel. Bij emotie eters wil het wel eens helpen om hun emoties van zich af te schrijven, of naar afleidingen te zoek zoals een leuke grappige film te gaan kijken of te gaan sporten.

Verveling eten

Verveling eters bestaan ook. Omdat ze niet weten wat ze moeten doen, en vaak op de bank gaan zitten krijgen ze zin in eten. Ook hier is afleiding erg belangrijk. Ga een boek lezen op de bank of ga lekker achter de laptop.

Eetbuien voorkomen

Eetbuien kun je ook voorkomen door voldoende te eten over de hele dag. Zorg dat je elke 2 tot 3 uur eet wat voedzaam is. Sla ook geen maaltijden over, ook al denk je dat je op dat moment geen honger hebt. Eiwitten zijn heel belangrijk om binnen te krijgen, denk aan vlees, vis , noten en zaden.

Om het afvallen of gezonde voeding vol te houden is het belangrijk dat je af en toe voedingsmiddelen neemt die niet gezond zijn. Neem gerust 1 keer in de week een ‘cheatmeal’. Geniet er dan ook lekker van dit houdt afvallen ook leuk. Door eens in de week iets ongezonds te nemen voorkom je eetbuien. Wat belangrijk is dat je niet hele zakken chips moet eten of een enorm grote portie patat. Maak keuzes, kies bijvoorbeeld voor een handje chips en eet daarna (als je nog trek hebt) wat fruit of yoghurt.

Nog wat tips om eetbuien te voorkomen:
1. Drink veel water
2. Vermijd zoetstoffen
3. Slaap voldoende
4.Zoek voor afleiding als je zin in eten krijgt

WAARSCHIJNLIJK VIND JE DIT OOK INTERESSANT:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.