Haring

Is haring gezond?

Sharing is caring!

Haring is in Nederland een van de meest gegeten vissoorten. Heerlijk voor tussendoor uit de hand, of lekker op een broodje. Zure of zoute haring, met of zonder uitjes, er is voor ieder wat wils. En wat helemaal mooi is: deze vis is erg gezond! Dat horen we vaak althans. Maar is dit wel zo? En waarom is deze vissoort dan zo gezond?

Haring is een vette vissoort. Hierbij zullen sommige mensen denken dat dit ongezond zal zijn voor het lichaam door het hoge vet-gehalte, maar niets is minder waar. De vetten in deze vis zijn goede vetten, die zelfs essentieel zijn voor het lichaam. Het voedingscentrum raadt dan ook aan om minstens één keer per week vis te eten, waarvan minstens één keer vette vis.

Een vette vis vol met omega-3 vetzuren

Haring zit vol omega-3 vetzuren, die een gunstig effecten hebben op het hart en het bloedvatenstelsel. Daarnaast zorgen ze voor een goede groei van het lichaam en zijn ze goed voor onze hersenen, zenuwen, huid en ogen. Deze vis bevat per 100 gram zo’n 16 gram vet, 18 gram proteïne en een flinke dosis vitamines. Er zitten zo’n 222 kcal in 100 gram haring. Dit zijn de vitamines die in haring zitten op een rijtje: Vitamine A, vitamine B, vitamine B2, vitamine B6, vitamine B11, vitamine B12, vitamine C en vitamine D.
Regelmatig een vette vis eten is dus erg gezond. Let wel op dat je niet té veel haring eet, zoals dit eigenlijk bij elk voedsel geldt. Het hoge zoutgehalte kan bij een te hoge consumptie negatieve gezondheidseffecten hebben, zoals een te hoge bloeddruk.

WAARSCHIJNLIJK VIND JE DIT OOK INTERESSANT:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.