Lijnzaad

Lijnzaad blijkt erg gezond te zijn

Sharing is caring!

Lijnzaad is in Nederland nog niet erg populair. Dit is zonde, want het is een bijzonder gezond product dat ook erg geschikt is wanneer je wilt afvallen. Het is zaad van vlas. Je kent het misschien wel van het voedsel dat we in de winter weleens aan vogels voeren. Maar zoals gezegd is het niet alleen voor vogels gezond, maar ook voor de mens.

Afvallen met behulp van lijnzaad

Wanneer je probeert van de nodige kilo’s af te komen dan is het misschien het proberen waard om lijnzaad aan het dieet toe te voegen. Er zitten namelijk veel voedingsvezels in (zo’n 25%!). Dit is gezond voor de spijsvertering. Omdat er veel olie in de zaden zit heeft het eten ervan een beschermende werking voor het spijsverteringskanaal. Daarnaast zitten er veel gezonde bacteriën in, die bijdragen aan een gezonde spijsvertering, waardoor je sneller zult afvallen.

Ook een voordeel van het eten van lijnzaad is dat je al snel een vol gevoel zult hebben. Dit komt door de grote hoeveelheid vetten die er in zitten. Maar schrik niet: dit zijn gezonde vetten die juist een gezonde werking hebben op het lichaam. De vetten geven het lichaam al snel een vol gevoel, waardoor het risico verkleint dat je snel ongezonde snacks erbij zult eten. Ook de hoeveelheid vezels in het lijnzaad dragen bij aan het verzadigde gevoel.

Het effect op de stoelgang

Als je last hebt van een slechte stoelgang en een opgezette buik, doet je er goed aan lijnzaad aan het voedsel toe te voegen. Je kunt de zaden gemakkelijk breken en verwerken in een maaltijd. Ook kun je de zaden prima op een broodje doen. Eet zo’n drie eetlepels zaden per dag en je zult al snel resultaat voelen. Meestal voel je dit zelfs al binnen enkele uren nadat je de zaden hebt ingenomen.

Andere gezondheidseffecten van lijnzaad

Het eten van lijnzaad is niet alleen goed voor je wanneer je last hebt van de stoelgang of wilt afvallen. Zo zit lijnzaad bomvol omega-3 vetzuren, die gezond zijn voor het lichaam. Zo helpen deze omega-3 vetzuren de kans op hart- en vaatziekten verkleinen.

Het regelmatig toevoegen van lijnzaad aan een maaltijd zorgt ervoor dat de kwaliteit van het haar, nagels en huid erop vooruit gaan. Ook helpt het om het zenuwstelsel en hersenen beter te laten functioneren. Daarnaast verkleint het de kans op kanker en artritis. Ook kan lijnzaad helpen bij behandeling van artritis. En ook wanneer je last hebt van astma kan lijnzaad een verlichtende werking hebben.

Tot slot kan het eten van lijnzaad als effect hebben dat je, je vitaler gaat voelen. Let op: Wanneer je een kind borstvoeding geeft is het verstandig niet te veel lijnzaad te consumeren. Anders kan de baby last krijgen van krampjes.

Hoe lang is het te bewaren?

Wanneer je de zaden wilt bewaren dan kun je dit het beste doen in een luchtdichte verpakking. Op deze manier is het ongeveer een jaar te bewaren. Let er wel op dat je de zaden in zijn geheel bewaart. Eenmaal gestampt zijn ze minder goed geschikt om langere tijd te bewaren.

Wil je graag lijnzaad proberen? Dan raden we je aan om een zakje te proberen, het is hier te verkrijgen.

WAARSCHIJNLIJK VIND JE DIT OOK INTERESSANT:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.