Is soja gezond?

Tegenwoordig wordt soja wordt in veel producten verwerkt. Maar wat is het eigenlijk? Soja is afkomstig van de sojaboon. Dit is een kleine peulvrucht die vol voedingsstoffen zit, waaronder bijvoorbeeld veel eiwitten en onverzadigde vetten. Deze sojabonen worden vaak verwerkt tot een sojabasis, door ze te pellen, te weken in water, de bonen te malen en de pulp ervan vervolgens te scheiden.

De sojabasis die hierbij ontstaat wordt vervolgens in veel producten verwerkt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld aan soepen, koekjes, yoghurt, melk, etc. De producten waarin soja wordt verwerkt zijn vaak erg voedzaam (tofu, tempeh, etc). In veel gevallen zijn ze rijk aan proteine. De proteine is goed voor het lichaam, want het bevat alle essentiele aminozuren. Deze gaan goed samen met de aminozuren van graangewassen, waardoor het een belangrijk voedingsmiddel kan zijn voor vegetariërs en veganisten. Ook bevat het veel magnesium, lecithine en vitamine E.

Welke gezondheidseffecten heeft soja op ons lichaam?

Het wordt steeds populairder, mede door de gezondheidsvoordelen die het consumeren ervan op ons lichaam heeft. Zo heeft het een gunstig effect op ons cholesterol-gehalte. Soja zelf bevat helemaal geen cholesterol en de eiwitten die in de soja zitten kunnen zelfs het cholesterol-gehalte verlagen. Ook heeft zo’n zestig procent van de vetzuren die soja bevat cholesterol-verlagend effect. Cholesterol is een vetachtige stof. Een te hoog cholesterol-gehalte kan ertoe leiden dat uw aders dichtslibben, wat het risico op hart- en vaatziekten flink kan verhogen.

Soja heeft ook een positief effect op uw botten. Ondanks dat soja van nature niet veel calcium bevat, kan het toch helpen bot-ontkalking tegen te gaan. Dit komt door de isoflavonen.

Het helpt tegen opvliegers en zweten

Het blijkt dat vrouwen in Azië gemiddeld minder last hebben van opvliegers en nachtelijk zweten dan de vrouwen in Europa. Dit zweten en de opvliegers hebben als oorzaak dat de eierstokken na de menopauze (de overgang) stoppen met het aanmaken van oestrogenen. Dit heeft veel effecten op het lichaam, waaronder bovengenoemde. De isoflavonen die soja bevat kunnen de functie van deze oestrogenen gedeeltelijk overnemen, waardoor de symptomen minder sterk (kunnen) worden.

Dus het consumeren van soja is niet schadelijk?

Er zijn wetenschappers die beweren dat het de kans op meerdere ziektes zou verhogen. Zo zou de kans op verschillende vormen van kanker groter worden en zou ook de kans op dementie groeien. Tegenwoordig wordt het tegendeel steeds vaker bewezen. Er zijn (veel) meer bewijzen dat het goed voor je is, dan schadelijk. Wel is het zo er veel mensen allergisch zijn voor soja. Wees er bij het consumeren ervan dus zeker van dat dit bij jouw niet het geval is.

WAARSCHIJNLIJK VIND JE DIT OOK INTERESSANT:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.