avocado

Koolhydraatarm dieet

Sharing is caring!

Er zijn zoveel verschillende diëten, het koolhydraatarm dieet is er een van. Hieronder lees je wat het precies inhoud, voorbeelden van voeding wat je wel en niet mag eten en een voorbeeld van een dagmenu.

Wat houdt een koolhydraatarm dieet in ?

Voor elk dieet geldt dat je tijd nodig hebt om te wennen aan een nieuwe levensstijl. Ook je lichaam zal hier aan moeten wennen. Bij een koolhydraatarm dieet gaat het niet om dat je minder eet, maar dat je anders eet. Je moet jezelf dus niet uithongeren! Een koolhydraatarm dieet is een dieet waarmee je veel energie uit eiwitten en vet haalt. Wanneer je koolhydraatarm gaat eten gaat het er voornamelijk om, om je koolhydraten te vervangen door gezonde vetten. De gezonde vetten zijn noodzakelijk om je een vol gevoel te geven en vetten worden gebruikt om je lichaam energie te geven. Bij een koolhydraatarm dieet krijg je 50 tot 150 gram koolhydraten per dag binnen.

Wat mag je wel en niet eten

In dit dieet gaat het erom dat je de koolhydraten vermijd. Producten waar je de slechte koolhydraten in vindt zijn:

  • zoetigheden zoals; koekjes, chocolade, snoep en gebak
  • gezoete yoghurt, kwark, fruit en ontbijtgranen
  • zuivel zoals; vla,ijs en zuiveldranken
  • drankjes zoals; frisdrank, limonade, alcohol en (verse) fruitsappen uit de supermarkt
  • chips
  • friet en snacks
  • graanproducten zoals brood, pasta, rijst, pizza en aardappelen
  • Vlees dat gepaneerd is en worst
  • sausjes zoals; ketchup, satésaus en slasaus
  • soepen uit blik, pot en pak
  • kant klare maaltijden

Producten waar de goede koolhydraten in zitten en je mag gebruiken met een koolhydraatarm dieet;

  • groenten met veel koolhydraten (beperkt eten) zoals; zoete aardappelen, pompoen, pastinaak, witte bonen, bruine bonen, erwten, tuinbonen en kikkererwten.
  • groenten met weinig koolhydraten zoals; broccoli, courgette, aubergine, bloemkool, komkommer, tomaat, paprika, sla (alle soorten), kool (alle soorten), wortel, andijvie, spinazie, ui, knoflook, witlof, asperges, sperziebonen, snijbonen, doperwten en spruiten
  • fruit met veel koolhydraten (beperkt eten) zoals; banaan, mango, ananas, druiven, appel, peer, sinaasappel, mandarijn, kiwi, perzik, pruimen, kersen en abrikozen
  • fruit met weinig koolhydraten zoals; avocado, grapefruit, aardbeien, bessen (alle soorten), bramen, frambozen, meloen, nectarines
  • noten, zaden en pitten zoals; amandelen, hazelnoten, walnoten, cashewnoten, pistachenoten, pecannoten, macadamianoten, quinoa, boekweit, amaranth, chiazaad, sesamzaad, lijnzaad, maanzaad, pompoenpitten, zonnebloemzaad en pijnboompitten.
  • zuivel zoals; naturel yoghurt, griekse yoghurt (10% vet), kwark, ricotta, feta, mozzarella, hüttenkäse en eieren

Voorbeeld dagmenu

Ontbijt: 150 ml Griekse yoghurt ( 10% vet) met 30 gram noten naar keuze

Tussendoor: Stuk fruit

Lunch: omelet van 2 eieren met 2 handjes verse spinazie, een halve avocado met een beetje zout en peper en gebakken bacon

Tussendoor: 3 blokjes kaas (50 gram) met plakjes komkommer

Diner: bloemkoolrijst met goulash en zoet/zure komkommer

Snack: 3 augurken gerold in kipfilet

Koolhydraatarme recepten


Er zijn steeds meer mensen die een koolhydraatarm dieet volgen vandaar dat ik meer recepten hiervan ga delen op mijn website. Houd mijn website in de gaten!
Volg ook @mykha2020 op instagram zij volgt vanaf morgen een koolhydraatarm dieet.

WAARSCHIJNLIJK VIND JE DIT OOK INTERESSANT:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.