Waarom zijn eiwitten belangrijk?

Veel mensen denken vaak dat eiwitten alleen belangrijk zijn voor sporters, maar dit is niet zo.
Eiwitten zijn belangrijk voor ons lichaam bijvoorbeeld voor onze hersenen, spijsvertering en stofwisseling. Ons lichaam bestaat voor een groot deel uit eiwitten.

Wat zijn eiwitten ?

Eiwit is een voedingstof en wordt ook wel proteïne genoemd ook zijn eiwitten heel belangrijk voor je lichaam en geven je energie. Voldoende proteïne binnen krijgen is belangrijk voor een goede gezondheid.
Het helpt je afvallen maar ook om je op gewicht te blijven. Eiwitten geven je een verzadigd gevoel, waardoor je minder snel een hongergevoel krijgt. Door voldoende proteïne binnen te krijgen zal je dus minder snel gaan snoepen.

Hoeveel eiwitten heb je per dag nodig?

De aanbevolen hoeveelheid proteïne per dag is 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht volgens het voedingscentrum. Dit komt dan neer op 46 gram voor een gemiddelde vrouw en 56 gram voor een gemiddelde man per dag. Ook hangt de juiste inname af van verschillende factoren zoals leeftijd, je gezondheid, hoeveel je sport/beweegt. Zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven, kinderen , vegetariërs, veganisten en mensen die veel sporten hebben wat meer eiwitten per dag nodig.

Eiwitten en afvallen

Wanneer je bezig bent met afvallen is het belangrijk dat je wel genoeg eiwitten blijft eten. Eiwitten stimuleren namelijk de vetverbranding. Eiwitten geven je een verzadigd gevoel waardoor je langer verzadigd bent en minder ongezonde dingen pakt wanneer je trek krijgt. Eiwitten zorgen er ook voor dat er tijdens het afvallen minder spierweefsel wordt afgebroken, en dat is juist weer van belang als je straks weer op gewicht wilt blijven.

Waar zitten proteïne in ?

Dierlijke eiwitten zitten in :

  • Vlees
  • Kip
  • Vis
  • Melk
  • Kaas
  • Eieren

Plantaardige eiwitten zitten in :

  • Brood
  • Graanproducten
  • Noten
  • Peulvruchten

Te veel of te weinig eiwit

Het is niet duidelijk of het schadelijk is als je te veel proteïne binnen krijgt. Voor de volwassenen geldt (uit voor zorg ) dat niet meer dan een kwart van alle calorieën uit eiwit moet komen.

Bij een tekort aan proteïne kan het op korte termijn leiden tot afbraak van spierweefsel. Dat gebeurt wanneer het lichaam minder energie binnen krijgt dan het nodig heeft. Op lange termijn leidt een tekort aan proteïne tot een gebrek aan spierkracht en een verminderde weerstand.

Eiwitshakes en afvallen

Eiwitshakes zijn drankjes die gemaakt zijn van eiwitpoeder en ze te mengen met water of melk.
Je kunt ze gebruiken om je eiwit inname op een dag te verhogen.

Eiwitshakes zitten vaak rond de 100 á 150 calorieën per shake. Een shake kun je prima gebruiken als tussendoortje of een aanvulling op je proteïne. Door alleen maar eiwitschakes te gaan gebruiken om af te vallen gaat je niet helpen. Je mist dan namelijk voedingsmiddelen die je niet binnen zult krijgen met alleen een eiwitshake.

Voordelen van eiwitshakes:

  • Ze bevatten weinig calorieën
  • Verzadigd gevoel na het drinken van de shake door de vele proteïne die je binnen krijgt
  • Shakes zijn makkelijk te bereiden met water of melk ( als je kiest voor melk krijg je wel wat meer calorieën binnen)

Let bij het kopen van eiwitshakes wel op de calorieën en suikers die erin zitten.

WAARSCHIJNLIJK VIND JE DIT OOK INTERESSANT:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.