Gezonde voeding houd je gewicht in balans

Wat is gezonde voeding?

Sharing is caring!

Veel mensen kampen met hetzelfde problemen: ze eten niet gezond omdat men steeds minder de tijd neemt om voedsel te bereiden of simpelweg het verkeerde voedsel eet. Gevolg: overgewicht en een verhoogde kans op allerlei ziektes en ongemakken. Het is niet moeilijk om dit te doen, maar je moet natuurlijk wel wat gezonde voeding is. Daarom stellen we de vraag: wat is gezonde voeding?

Er is ontzettend veel gezonde voeding, waardoor er eigenlijk altijd wel dingen zijn die je lekker vindt. Belangrijk is om gevarieerd te eten. Het is belangrijk om regelmatig af te wisselen wat u eet. Iedere soort voeding heeft zijn eigen voedingsstoffen, maar er is geen enkele soort die in alle voedingsstoffen die een mens nodig heeft voorziet. De Schijf van Vijf kun je prima als basis hanteren.

Gezonde voeding: Groente en fruit

We weten het stiekem allemaal wel: het is belangrijk om voldoende groente en fruit te eten. Het voedingscentrum raad iedereen aan tenminste twee stuk fruit en 200 gram groenten te eten, dagelijks. Dit is erg gezonde voeding. Groenten en fruit zitten namelijk boordevol gezonde vitamines, vezels en mineralen. Het dagelijks eten van de aangegeven hoeveelheid fruit en groenten verlaagt de kans op allerlei ziektes en ongemakken aanzienlijk. Daarnaast krijgt u hierdoor minder trek in ander, ongezonder voedsel.

Gezonde voeding: Vezels

Vezels zijn erg belangrijk om voldoende binnen te krijgen. Ze zorgen voor een gezonde spijsvertering en geven u een verzadigd gevoel. Ook hierdoor krijgt u minder trek in ander, ongezonder voedsel. Vezels zitten o.a. veel in (bruin)brood, groenten, fruit, aardappelen, peulvruchten en noten. Het voldoende eten van vezels is bovendien goed voor uw cholesterol-gehalte.

Weinig zout

Veel mensen krijgen (veel) meer zout binnen dan ze eigenlijk zouden moeten. Dit is slecht voor ons lichaam. Het verhoogt de bloeddruk aanzienlijk. Voeg daarom zelf zo min mogelijk zout aan gerechten toe, maar ga op zoek naar andere kruiden en specerijen. Wanneer je dit doet, wordt je voeding alweer een stukje gezonder!

WAARSCHIJNLIJK VIND JE DIT OOK INTERESSANT:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.