Welke vetten zijn gezond en welke ongezond

Sharing is caring!

Vet is een voedingsstof die in veel producten zit. Vet is een mengsel van vetzuren. Je hebt 2 verschillende vetzuren dat zijn verzadigd vet en onverzadigd vet. Er wordt vaak negatief over vet gepraat, er wordt gezegd dat het veel calorieën bevat en je er overgewicht van krijgt. Ons lichaam heeft elke dag vet nodig. Het lichaam gebruikt vet: voor energieopslag, als bouwstof, voor opname van vitamines en als bescherming.

Verzadigd vet

Verzadigd vet komt vooral voor in dierlijke producten. Ook in sommige plantaardige producten zit veel verzadigd vet zoals in palmolie en kokosvet.
In sommige producten zie je gelijk dat er vet in zit, maar in veel producten zit het vet verborgen. Denk aan kaas 48+ , worst, vet vlees, volle melkproducten, koek , gebak, snacks en zoutjes.

Verzadigd vet wordt zelf aangemaakt in het lichaam

Je lichaam kan zelf verzadigde vetzuren aanmaken uit koolhydraten of uit andere vetten. Verzadigde vetten verhogen de cholesterol in het bloed, cholesterol is niet goed voor de bloedvaten. Te veel verzadigd vet vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Sommige soorten verzadigd vet verhogen de cholesterol meer dan andere soorten.

Onverzadigd vet

Omega 3 vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. AlA ( alfa-linoleenzuur) is een essentieel vetzuur, dat betekent dat je lichaam het niet zelf kan maken en je dit vetzuur via voeding binnen moet krijgen. Lijnzaadolie bevat veel ALA. Verder komt dit vetzuur voor in raapzaadolie, sojaolie, walnoten en plantaardige (dieet) magarines. Waar weinig ALA in zit zijn groene bladgroenten en in vlees.

Omega 6 vetzuren zijn ook meervoudig onverzadigde vetzuren. Het vervangen van verzadigd vet door onverzadigde vet verlaagt het cholesterolgehalte en vermindert de kans op hart- en vaatziekten. De meest voorkomende vetzuur van omega 6 is Linolzuur. Linolzuur zit in plantaardige oliën zoals zonnebloemolie, maïsolie en sojaolie, maar ook in halvarine en bak- en braadvetten. Linolzuur is een essentieel vetzuur, dit betekent dat je lichaam het niet zelf kan maken en dat je dit door voeding binnen moet krijgen. Een te kort aan linolzuur leidt tot een droge schilferige huid.

Transvet

Transvetzuren zijn ook een soort onverzadigde vetzuren. Onverzadigd vet is eigenlijk goed voor de gezondheid, maar transvet niet. Transvetzuur kan je lichaam moeilijker verwerken, en het is nog slechter voor je gezondheid dan verzadigd vet. Het is moeilijk om te zien of in een product transvet zit , het is namelijk niet verplicht om dit op het etiket te vermelden.

WAARSCHIJNLIJK VIND JE DIT OOK INTERESSANT:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.