yoghurt

Yoghurt De feiten en fabels: is het gezond?

Net als melk past yoghurt in een gezond voedingspatroon. Het melkproduct behoort in de zogenaamde schijf van vijf. Ondanks dat het binnen een gezond voedingspatroon past betekent dit nog niet dat het gezond is. Het is vooral belangrijk om zelfs per soort te kijken of het wel echt gezond is. Zo heb je een magere variant, maar ook hele ongezonde volle variant met (te)veel verzadigde vetten. Het is voor jezelf belangrijk om te weten wat wel of niet slim is. Uiteraard is de magere variant gezond, maar hoe gezond is dit product nu echt?

Feit of fabel: de probiotica maken yoghurt gezond.

Producenten van yoghurt proberen soms het product zo te maken dat er probitoica inzit. Je ziet dit vooral in de zogenaamde drankjes voor een verbeterde weerstand. Probiotica zijn bacteriën die ervoor zouden zorgen dat o.a. je darmen een verbeterde weerstand hebben. Je zou zeggen dat probiotica ervoor zorgen dat het product gezond is. Deze stelling is zowel een feit als een fabel. Het is een feit dat de probiotica zeker te weten niet schadelijk is voor het lichaam. Alleen het is nooit bewezen dat het yoghurt gezonder maakt dan andere melkproducten zonder probiotica.

Feit: yoghurt is gezonder dan kwark.

Vaak twijfelen we tussen yoghurt of kwark. Beide zijn melkproducten en staan vaak beschreven in een dieet. Alleen welke keuze is nu echt gezonder als bijvoorbeeld een ontbijt? Yoghurt is de winnaar als het gaat om een gezonde ontbijtkeuze. In magere variant zitten iets minder calorieën vergeleken met kwark. Maar het belangrijkste verschil is misschien wel dat er meer vitamines in zitten. Je vindt in yoghurt de vitamine b2, c, b12, d, e en diverse andere vitamines. Terwijl je in kwark vaak alleen calcium vindt.

Feit: Het draagt bij aan een goede gezondheid.

Het stilt niet alleen onze honger tijdens een dieet, maar het draagt ook bij aan een goede gezondheid. In yoghurt zit kalium en calcium, twee vitamines die ervoor zorgen dat je bloeddruk optimaal is. Kalium verlaagd namelijk op een natuurlijke manier je bloeddruk en een tekort aan calcium kan zorgen voor een te hoge bloeddruk. Nog een voordeel van het product is dat vitamine b12 en de goede bacteriën ervoor zorgen dat je immuunsysteem verhoogd wordt. Je kan zo ziekte voorkomen door dagelijks een bakje yoghurt te eten. Daarnaast helpt het je een slechte adem en bepaalde tandvleesziektes te voorkomen. Zo wordt je tandarts ook weer blij!

WAARSCHIJNLIJK VIND JE DIT OOK INTERESSANT:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.