Groente hapje

Zelf een groentehapje maken voor je kindje

Sharing is caring!

Een groentehapje maken klinkt als een heel karwei, eigenlijk valt dit best wel mee. Zelf ben ik moeder van 2 kinderen en ik heb eigenlijk altijd zelf groentehapjes gemaakt. Dit deed ik omdat ik erop tegen was om altijd de kant-en-klare groentehapjes in de supermarkt te kopen.

Het is niet zo dat de kant-en-klare groentehapjes uit de supermarkt slecht zijn, maar ik vind het belangrijk dat ik weet wat mijn kinderen te eten krijgen. Om die reden heb ik ervoor gekozen om zelf groentehapjes te maken voor mijn kinderen.

Verse groenten met een aardappel of rijst en vlees of vis, dat eet je zelf toch ook meerdere keren per week? Een kleine moeite om wat extra te maken voor een groentehapje voor je kind. De kant-en-klare groentehapjes zie ik als een soort magnetronmaaltijd, die je even snel tussendoor klaar maakt.

Persoonlijk vind ik dat een kind net zoals een volwassene verse groenten moet eten. De kant-en-klare groentehapjes die je in de supermarkt koopt zie ik als een soort noodgreep. Bijvoorbeeld wanneer je weinig tijd hebt of als je met je gezin eens iets anders eet dat een kind van 7 maanden nog niet kan eten.

Wanneer je kindje 7 maanden oud is mag het voor het eerst groenten eten. Het best zijn verse groenten uit het seizoen, deze groenten bevatten de meeste vitaminen. Bovendien zijn de groenten uit het seizoen goedkoper dan andere groenten, gezien deze dan vanuit het buitenland geïmporteerd moeten worden. Maar welke groenten zijn nu het best voor je kindje? Dat gaan we in dit artikel benoemen. Ook kom je te weten hoe je gemakkelijk een groentehapje kunt maken.

Zelf een groentehapje maken

Zelf een groentehapje voor je kind maken kan prima! In de supermarkt kun je kant-en-klaar groentehapjes kopen maar verse groenten zijn natuurlijk altijd beter. Verse groenten zitten boordevol vitaminen en mineralen. Daarnaast zitten er in de kant-en-klaar groentehapjes conserveringsmiddelen om de groentehapjes langer houdbaar te zijn, dit zijn stoffen die sommige mensen zo lang mogelijk van hun kindje willen weren.  

Een ander voordeel van zelf een groentehapje maken is dat het goedkoper is. De klant-en-klare groentehapjes uit de supermarkt kosten €1,00 tot €1,50 per potje, dit lijkt weinig maar een kind eet 1 potje per keer op. Dat betekent dus dat ongeveer € 7,00 tot  € 10,50 per week kwijt bent voor het groentehapje. Zelf maken van groentehapjes is veel goedkoper, het kost alleen wat meer tijd.

Kook een aardappel en wat groente en prak het door elkaar dan heb je al een groentehapje voor je kind. Je kind kan op deze manier zelfs met de pot mee eten. 

Welke groenten gebruik je voor een groentehapje?

Eigenlijk zijn alle groenten goed voor je kindje, net zoals wij volwassenen hebben kinderen ook baat bij een variatie aan groenten. Hierdoor krijgt je kindje veel mineralen en vitaminen binnen.

Wel is het verstandig om voornamelijk nitraatarme groenten te geven aan je kindje, nitraatrijke groenten kun je wel geven maar met mate, bijvoorbeeld tweemaal per week.

Wat zijn nitraatrijke groenten?

Nitraat is een stof die van voorkomt in groenten. Nitraat komt in sommige gevallen ook voor in grondwater. Daarnaast wordt nitraat aan levensmiddelen toegevoegd om de houdbaarheid te verbeteren. Nitraat is niet gevaarlijk voor de gezondheid, wel kan nitraat in het lichaam omgezet worden in nitriet en onder bepaalde omstandigheden in kankerverwekkende nitrosamines.

Het wordt daarom aanbevolen om met mate nitraatrijke groenten te eten, ook is het niet aan te raden om uit grondwater flesvoedingen te bereiden, hiervoor moet gewoon kraanwater gebruikt worden. Enkele nitraatrijke groenten zijn;

  • Andijvie
  • Bleekselderij
  • Chinese kool
  • Koolrabi
  • Paksoi
  • Postelein
  • Raapstelen
  • Rode bietjes
  • Sla, alle soorten
  • Snijbiet
  • Spinazie
  • Spitskool
  • Venkel
  • Waterkers

Meer informatie over nitraat in levensmiddelen en groenten vind je in de brochure van het voedingscentrum.

Wat zijn nitraatarme groenten?

Zoals hierboven al beschreven werd is het niet aan te raden om veel nitraatrijke groente te eten, zeker wanneer je groenten bereid voor (kleine) kinderen, is het belangrijk om veel nitraatarme groenten te gebruiken. Gelukkig is er nog een ruime keuze uit nitraatarme groente.

  • Asperges
  • Aubergine
  • Bloemkool
  • Boerenkool
  • Broccolli
  • Champignons
  • Courgette
  • Doperwten
  • Knolselderij
  • Komkommer
  • Kool
  • Koolraap
  • Mais
  • Paprika
  • Peultjes
  • Prei
  • Rabarber
  • Rode kool
  • Schorseneren
  • Snijbonen
  • Sperciebonen
  • Spruiten
  • Tauge
  • Tomaten
  • Tuinbonen
  • Uien
  • Witlof
  • Witte kool
  • Wortelen
  • Zuurkool

Hoe kun je het best groenten geven aan je kindje?

De beste manier om groenten aan je kindje te geven is door deze te prakken. Een aardappel met wat andere groente en dat geprakt en door elkaar gemengd, dat is de beste manier om groente aan je kindje te geven. Ook kun je ervoor kiezen om de groenten in kleine stukjes te snijden en het zo aan je kindje te geven, wel moet het kindje dan al een beetje kunnen kauwen en moet het dus al tanden hebben.

Veel mensen gaan de groenten voor hun kindje met een staafmixer fijn malen, dit lijkt een prima manier om groenten voor je kindje te bereiden, echter is dit het niet! Wanneer je groenten gaat fijnmalen met een mixer of keukenmachine dan komt er (te)veel lucht in het mengsel.

Dit kan als gevolg hebben dat je kindje veel last krijgt van krampjes. Het wordt daarom afgeraden om de groenten die je aan je kindje wilt geven te bereiden met een mixer of keukenmachine.

WAARSCHIJNLIJK VIND JE DIT OOK INTERESSANT:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.