cashewnoten

Zijn pinda’s gezond?

Pinda’s zijn (net als veel andere noten en zaden) erg gezond om te eten. Eigenlijk valt de pinda onder de peulvruchten. De gezondheidseffecten van de pinda zijn dan ook grotendeels gelijk aan de effecten van andere peulvruchten (bonen, erwten, etc).

Pinda’s bevatten veel gezonde stoffen, waardoor het goed is om regelmatig een portie te eten. Het wordt zelfs aangeraden om twee keer per week zo’n 30 gram pinda’s te eten. Pinda’s zijn een goede bron van vitamine E, B3, B9, eiwitten en anti-oxidanten. Ook bevatten pinda’s veel tryptofaan, dit is een aminozuur die het lichaam gebruikt om serotonine aan te maken. Dit is een stof die effect heeft op de stemming, het zelfvertrouwen, de slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust van mensen. Een pinda bevat veel gezonde vetten, die goed zijn voor het hart. Het regelmatig eten van de pinda verkleint de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk. De effecten van deze vetten zijn veelal gelijk aan de effecten van het eten van vis. Pinda’s bevatten ook veel mineralen zoals calcium, magnesium en zink.

Pinda’s zijn dat dikmakers?

In pinda’s zitten een hoop calorieën en vet. Maar, door de hoge verzadigingswaarde zijn het zeker geen dikmakers. Een paar pinda’s zorgen ervoor dat je al snel minder trek krijgt en geen ongezonde tussendoortjes zult gaan eten. Het regelmatig eten van pinda’s is dus aan te raden.

WAARSCHIJNLIJK VIND JE DIT OOK INTERESSANT:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.